top of page

הקשר בין הפרעות שינה למחלת הסרטן




מאת: צח נחומי

זהו אחד הנושאים שאני לא מרפה מהם לאחרונה, שינה. כמה אהבנו לישון פעם, כשהיינו צעירים, רק סגור את החלון ותן לישון. ובאמת, החלמנו מהר, היינו חזקים, וממש לא הרגשנו שהזמן שלנו מתבזבז בשינה. היום, המצב שונה לגמרי, שכחנו שבשביל להחלים אנחנו צריכים לישון, גם בבית החולים לא ממש מתייחסים לעניין, אבל אין מה להאשים את הרופאים, אף אחד לא ידאג לנו אם לא נדאג לעצמנו.

העניין של השינה נוגע בהמון נושאים רגישים, כמו, מה אני עושה בשעות הערב? איך נראית ארוחת הערב שלי? האם יש לי טלוויזיה בחדר השינה? ועוד ועוד...

אז נתחיל מהתחלה. יש קשר בין הפרעות שינה לסרטן [1], מטופלי סרטן יסבלו הרבה יותר מבעיות שינה, ובעקבות זאת, יסבלו מתשישות ועייפות בשעות היום ומשינויים במצב הרוח [2] (דרך אגב, בכל הסקירות מציינים את השיפור באיכות השינה בעקבות אקופונקטורה, טיפולי מגע וצמחי מרפא). אף אחד לא יאמר, כמובן, שחוסר בשינה גורם לסרטן, אבל זה בהחלט לא מקרי. חוץ מזה, מטופלי סרטן מקבלים טיפולים שפוגעים באיכות השינה שלהם, כמו סטרואידים, וסובלים מכאבים שמפריעים לשינה רציפה וטובה, וכך סובלים פעמיים- גם קשה להם לנוח וגם מתקשים להחלים כמו שצריך. העניין הזה הוא לא עניין של מה בכך, במחקר שנעשה על 292 מטופלים [3] הייתה השקה, לא רק במצב הרוח הירוד של מטופלים שסבלו מחוסר שינה אלא גם באחוזי התמותה שלהם. תמיד כשאני קורא מחקרים כאלו אני אומר לעצמי "אם רק היינו מתייחסים לשינה כאילו היא תרופה מאריכת חיים (והיא לגמרי תרופה כזאת!) אולי סדרי העדיפויות שלנו ושל הרופאים היו נראים אחרת.".

הקשר בין שינה למחלת הסרטן
כיצד שינה טובה משפעיה על החלמה ממחלה

אבל רגע, בואו נעזוב את המחקרים המשעממים האלו, הרי כולנו יודעים ששינה היא חשובה ומועילה להחלמה, בואו נדבר על החיים שלנו. הרי אנחנו מדברים גם על חיים טובים, על מניעת מחלות, על רווחה ועל אושר, לא הכל חייב להיות מדעי כל כך. לא צריך אף מחקר בשביל לדעת שהכניסה של מסכי הפלאפון, הטלוויזיות החכמות והמחשבים פגעו בצורה עמוקה באיכות השינה שלנו ובאיכות היחסים שלנו עם בני המשפחה, החברים ובני הזוג שלנו. גם אני הייתי מגיע לשעה 20:00, נשכב על הספה, מדליק את הטלוויזיה עד לשינה, וקורא לעניין הזה חיים. עד היום אני מרגיש שבקושי נחלצתי מהמעגל המרושע של חיים חדגוניים הנמצאים בשליטת יוצרי התוכן. יש לנו פלאפונים, טלווויזיות בחדר השינה, מחשבים ומסכים, ובעצם רעש בלתי פוסק שלא מאפשר לנו להרגיש תחושה שפעם הייתה מוכרת- שקט. אנחנו במתח ואנחנו אפילו לא מודעים אליו. כשאני מייעץ לאנשים לכבות את הטלוויזיה וכל המסכים בשעה 20:00 הם מסתכלים עלי כאילו חרב עליהם עולמם, ואני מבין, גם אני הרגשתי ככה.

יש צמחים שעוזרים לשפר את איכות השינה שלנו, בישראל נפוץ הטיפול בעזרת הצמחים ולריאן והומולוס, ויש צמחים נפלאים גם מעולם הרפואה הסינית שעוזרים לטפל בבעיות שינה, ובאמת, אני מופתע בכל פעם מחדש מעוצמתם של הצמחים הללו ומהדרך בה הם עוזרים לנו לחוש רוגע ולהיכנס למצב שינה נכון, אבל, אף צמח לא יכול להילחם בהרגלי שינה גרועים.

אז אני מעלה על הכתב, עקרונות שינה אשר נאספו במשך הזמן ואני מוצא אותם נפלאים לחיים. הם לא מדעיים ואת חלקם בוודאי שמעתם לפני, אבל תמיד טוב להזכיר.

עקרון 1: להוציא טלוויזיות ומכשירי פלאפון מחדר השינה. אין קשר בין המכשירים הללו לחדר הזה. אם אתם נרדמים עם טלוויזיה ומרגישים שאתם לא יכולים אחרת, יש לכם בעיה הדורשת טיפול. פנו לאיש מקצוע שיעזור לכם.

עקרון 2: כבו את מכשירי התקשורת בערב, נסגור על 21:00? עבדתם כל כך קשה מהבוקר, הייתם מחוברים למסך ולהודעות כל היום, תנו לעצמכם מנוחה.

עקרון 3: לראות טלוויזיה רק בסופ"ש (כלומר, חמשוש). עד יום חמישי, אפשר לוותר. זה ייתן לכם המון זמן להשתעמם ותגלו על עצמכם דברים נפלאים. ובכלל, אנחנו מבלים שעות מול המסך, הגיע הזמן להפסיק ולגלות שאפשר גם אחרת. בהתחלה בטח תתעייפו ותרדמו אבל מהר מאוד תגלו שיש חיים ואפשר לעשות המון דברים כמו לדבר, לשחק, לגלות תחביב ועוד המון דברים שאפשר לעשות כשמתפנות כמה שעות ביום.

עקרון 4: לראות טלוויזיה ביחד. במקום שכל אחד יראה את התוכנית האהובה עליו ולא יוותר עליה, איזה כיף לראות סרט (בשבת!) ואחרי זה לדבר עליו, וזה גם משפר את החשיבה ולא פוגע בה כמו צפייה לבד.

עקרון 5: לאכול ארוחה קלה מאוד בערב ולא סמוך לשינה, כמובן, לא לשתות ממריצים כמו קפה המפריעים לישון.


אם נראה שהרשומה הזו פחות מדברת על רפואה ויותר על הזומבים שהפכנו להיות מול המסכים, אז זה נכון. בואו נראה לעצמנו שאפשר גם אחרת. זה יהיה נפלא.



1.Sleep Disorders in Cancer—A Systematic Review/Antje Büttner-Teleagă, Youn-Tae Kim, Tiziana Osel and Kneginja Richter

2. S. The relationship between fatigue and sleep in cancer patients: a review/S. ANCOLI-ISRAEL, P.J. MOORE, V. JONES

3. Sleep duration is associated with survival in advanced cancer patients/Kevin P. Collinsa, David A. Gellerb, Michael Antonic


פוסטים אחרונים

הצג הכול

Comments


bottom of page