top of page

האם השמנה גורמת לסרטן?

מאת: צח נחומי


ארגוני בריאות ומחקר גדולים טוענים שניתן למנוע כמחצית ממקרי הסרטן הקיימים כיום ע"י אורח חיים בריא. זהו מספר כל כך מדהים וההשלכות כל כך מרחיקות לכת שהייתי חייב להתחיל לבחון את ההמלצות האלו. אם חצי ממקרי הסרטן ניתנים למניעה ע"י פעילות ספורטיבית ואכילה נכונה מדוע לא מושקעים מאמצים אדירים לשנות את הגישה הטיפולית בסרטן? שנתחיל?


זו בדר"כ התלונה או הרצון החשוב ביותר למטופלים רבים, אחרי התלונה העיקרית, "הייתי שמח להוריד במשקל...". ובכלל, נושא ההשמנה ודימוי הגוף חשוב לנו במיוחד, במקביל, המזון המהיר ואורח החיים התובעני מקשים על משקל מאוזן וגוף חזק, אבל, האם השמנה גורמת לסרטן?

התשובה הפשוטה- כן. הארגון העולמי לחקר הסרטן( (WCRF) כותב שניתן למנוע 30% עד 50 % ממקרי הסרטן בעולם ואחת הדרכים הינה שמירה על משקל תקין [1]. הארגון מציין את העדויות החזקות ששמירה על משקל תקין מונעת סוגי סרטן רבים, גם כאלו שנראים שאינם קשורים למשקל, כגון שד ושחלות. גם הארגון העולמי למחקר סרטן (AICR) מייעץ לשמור על משקל תקין [2] כחלק מ 10 ההמלצות שלו למניעת סרטן. ארגון הבריאות העולמי [3] וגם האיחוד האירופי [4] מחזקים את העדויות שמשקל עודף גורם לסרטן, ולמעשה, הורג אותנו.


העניין מעט הסתבך כשהעמקתי מעט וניסיתי לראות על סמך אילו מחקרים הם בדיוק הסתמכו. זה נראה ככה: הארגון האירופי מסתמך על ה WCRF, שמצדו מסתמך על ה AICR. ארגון הבריאות העולמי (WHO) מסתמך גם הוא על המסמך של ה WCRF וכולם שכחו שצריך לציין מה הם המחקרים או הסקירות האמיתיות שעליהם הארגונים האלו הסתמכו. זו נראית כמו מסיבת חברים שכל אחד מהחברים כתב מאמר והוא מפנה את הקוראים למאמרים של חברים שלו שבעצמם מסתמכים על המאמרים שלו. מצטער, אבל זה פשוט לא מספיק. אני יודע שזה נשמע הגיוני שהשמנה גורמת לסרטן אבל בכל זאת צריך להיות משהו מבוסס יותר.

אחרי חיפושים, בכל זאת הצלחתי למצוא כמה דברים מספקים, לדוגמה, סקירה אשר בה נראה קשר בין משקל יתר להחרפה ומוות של גברים הסובלים מסרטן בפרוסטטה [5], העניין הוא שבסקירה עצמה מצוין שהם חיפשו את הקשר בשל מאמר מקדים של ה WCRF, כלומר, לא בדיוק מחקר חזק. הסקירה שעליה התבססו כל הארגונים האלו הינה, כנראה, מחקר תצפית-איסוף נתונים גדול מארצות הברית [6]. זהו באמת איסוף נתונים אדיר, המצטרף לעוד מאמרים במקומות קטנים יותר ומציג את העלייה בתחלואה מסרטן ככל שיש עודף משקל. הסקירה הזאת מראה שהסובלות העיקריות הינן נשים החולות בסרטן שד ושחלות, אך גם סרטן כליות, פרוסטטה, מעי גס, רקטום ועוד נפוצים יותר אצל אנשים הסובלים מהשמנת יתר.


הבעייה העקרית בסקירות ומחקרים מסוג זה,היא שאין קבוצת התערבות במחקר, ובנוסף, ישנם עוד המון גורמים אשר משפיעים ועלולים להשפיע על התוצאות, כגון-גיל ומין . דוגמה להטייה שעלולה להיות הינה כזאת: אנשים שהשמינו מאוכל מעובד סובלים מסרטן והטבעונים השמנים דווקא בריאים, אך הטבעונים הינם חלק קטן מהסקירה. זה נשמע מצחיק אבל הטיות מסוג זה קורות כל הזמן במחקרי תזונה.

ומה אני חושב? אני חושב שהכל קשור. קודם כל, למרות שהמחקרים הינם מחקרי תצפית, ברור שהם מכוונים לכך שאוכל לא בריא והשמנה מקושרים בצורה עמוקה לסרטן. אנחנו אולי לא מבינים למה ומה בדיוק גורם לכך אבל הכיוון ברור, לכן, לא צריך לחכות לממצאים חזקים יותר. חוץ מזה, משקל עודף מקשה על פעילות ספורטיבית, וגם זה פוגע בבריאות.


נסכם? יש בעיה קשה לעשות מחקרים המוכיחים שהשמנה גורמת לסרטן ולא רק מקושרת אליו, אבל, לא צריך לחכות למחקרים כאלו, יש מספיק עדויות לקשר הזה, לכן אנחנו צריכים לעשות מעשה. מה לעשות?! נתחיל בלרגוז על גורמי הממשל, הקפיטריות בבתי החולים וחברות המזון שממשיכים להלעיט אותנו במזון קלוקל, שהן טוענות בעצמן שהורג אותנו! אחרי שהתרגזנו והבנו שזה לא יעזור, מתחילים באכילה בריאה ומאוזנת, זה יוביל להורדה במשקל ולבסוף לבריאות טובה. ולסיום, נחמה, רוב סוגי הסרטן המקושרים להשמנה מופיעים בגיל מאוחר, אז לא מאוחר לתקן, גם אם נראה לנו שאנחנו מבוגרים מדי להרזות ולשמור על אורח חיים מאוזן, יש לנו זמן וזה בידיים שלנו.


[1] Food, Nutrition, Physical Activity, and the Prevention of Cancer: a Global Perspective / WCRF

[2] AICR Recommendations for cancer prevention

[4] European Code against Cancer 4th Edition: Diet and cancer/ Teresa Norat , Chiara Scoccianti , Marie-Christine Boutron-Ruault c , Annie Anderson, Franco Berrino , Michele Cecchini, Carolina Espina , Tim Key, Michael Leitzmann , Hilary Powers , Martin Wiseman , Isabelle Romieu

[5]. Adherence to dietary and lifestyle recommendations and prostate cancer risk in the prostate testing for cancer and treatment (ProtecT) trial/ Vanessa Er, Athene Lane, Richard M Martin

[6]. Vital Signs: Trends in Incidence of Cancers Associated with Overweight and Obesity — United States, 2005–2014 C. Brooke Steele, DO1; Cheryll C. Thomas, MSPH1; S. Jane Henley, MSPH1; Greta M. Massetti, PhD1; Deborah A. Galuska, PhD2; Tanya Agurs-Collins, PhD3; Mary Puckett, PhD1; Lisa C. Richardson, MD1



פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page